De film Mosul, mede geproduceerd door de gebroeders Russo, nu streaming op Netflix, toont de wanhopige strijd om de Islamitische Staat (IS) te vernietigen. Mosul vertelt een waargebeurd verhaal van het zelfsturende Iraakse Nineveh SWAT-team om de onderdrukking door IS te bestrijden door de op een na grootste stad van Irak te heroveren: Mosul. De stad was sinds 2014 bezet en daar woonden zesduizend militanten van IS. In 2017 werden meer dan honderdduizend soldaten en politieagenten verwacht om zich aan te sluiten bij de strijd om Mosul te bevrijden. Het SWAT-team wilde meedoen aan deze strijd. De film heeft een krachtige en tijdige politieke boodschap over de schade die een burgeroorlog kan veroorzaken.
Plot
De film speelt zich af in de tijd van de Iraakse oorlog. Mosul ligt in de buurt van een oude Assyrische stad, genaamd Nineveh. Nadat de VS in 2003 een invasie in Irak leidden, verloor Irak zijn stabiliteit en door de destabilisatie kon IS veel Iraakse steden controleren. De Nineveh SWAT-teamleden zijn berucht voor IS, vanwege hun taaiheid: leden van het team zijn nooit van kant gewisseld en geen van hen is ooit als gevangene genomen. De schade die IS in de steden van Irak aanricht, wordt in de film duidelijk: ingestorte gebouwen, brandende auto’s en verlaten wijken tonen de wijdverbreide verwoesting door middel van drone-shots. Hoewel IS de stad Mosul lijkt te verlaten, is het doel van het SWAT-team om elke IS-aanhanger te doden die ze zien. Het doel is om de stad waar ze van houden terug te winnen; daarom bestaat genade niet van hun kant.
De cast bestaat uit acteurs van het Midden-Oosten; zij spreken in hetzelfde Arabische dialect dat door de militairen wordt gebruikt waar het verhaal op gebaseerd is. De film verschuift naadloos van verschillende scènes; van explosieve actie tot donkere drama. De film laat zien hoe het verliezen van een lid van het team is uitgegroeid tot een dagelijkse praktijk. Het toont ook de rampzalige gevolgen van de burgeroorlog; kinderen die hun ouders verloren en het gebrek aan water en voedsel. In een scène probeert het SWAT-team een paar verweesde Iraakse jongens te overtuigen om hun dode vader achter te laten langs de kant van de weg en mee te liften naar een plek van veiligheid. De oudere broer blijft achter om zijn eigen vader te begraven, terwijl de jongere broer op weg is naar een beter leven.
De film is verankerd door twee leads; een ervaren ex-agent genaamd Major Jasem, gespeeld door Suhail Dabbach en Kawa; een nieuwe jonge rekruut die leert te doden, gespeeld door Adam Bessa. Majoor Jasem is het hart en de ziel van de stad Mosul. Hij geeft hoop op een beter leven na de ongelooflijke verliezen die de Irakezen hebben geleden na tientallen jaren van oorlog en vernietiging. We krijgen te zien hoe Kawa verandert van een onschuldige soldaat in een meedogenloze moordenaar. Het SWAT-team rekruteert alleen mannen die gewond zijn geraakt door IS of familie aan hen hebben verloren. De reden voor deze tactiek, wordt duidelijk in de film: het lijden dient als emotionele brandstof voor hun acties.
Dood ligt altijd op de loer. Echter, de reden waarom ze allemaal het risico nemen om hun leven te verliezen, wordt duidelijk in de film. Het gaat om meer dan het verdrijven van IS uit Mosul, er is ook een andere mysterieuze missie voor hen te vervullen. Mosul richt zich niet alleen op de nederlaag van IS, maar ook op de toekomst van Irak en zijn bevolking. Majoor Jasem die afval oppakt in verschillende scènes, terwijl de hele stad in de as lijkt te liggen, is een aanwijzing voor zijn verlangen om de stad op te ruimen waar hij zijn hele leven heeft gewoond.
“We kunnen alles herbouwen. We moeten ze eerst allemaal doden.”
Deze woorden van majoor Jasem zetten de toon voor de film. Deze zoek-en-vernietigen ideologie die het SWAT-team heeft, toont hun wanhopige strijd om Mosul te heroveren en IS te verdrijven uit de stad waar ze allemaal zo van houden.
Geen witte helden
Het is ontlastend om een film te zien waar de Arabische personages de enige protagonisten van het verhaal zijn, zonder Amerikaanse redders of ‘witte helden’, noch een perspectief van het Westen. Deze film verheerlijkt de VS en zijn soldaten niet. Voor één keer is dit een oorlogsfilm die de verliezen van de Irakezen hebben geleden, toont en gaat het niet alleen over de Amerikaanse mariniers; het gaat over de lokale troepen die tegen IS vechten. De film is het kijken waard, maar het is slechts een druppel in de zee van de vele tragedies die Irak heeft geleden.
When ISIS took their homes, families and city, one group of men fought to take it all back. Based on true events, this is the story of the Nineveh SWAT team, a renegade police unit who waged a guerrilla operation against ISIS in a desperate struggle to save their home city of Mosul.